Bacaan Doa dalam Tasyahhud

DOA TASYAHHUD
Antara doa yang sangat elok dibaca olih orang yang sembahyang selesai dari membaca tasyahhud akhir sebelum memberi salam ialah doa yang ajar olih Rasulullah saw ini :

عَنْ أبي هُريْرة رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم قَالَ :

إِِذَا تَشَهَّد أَحدُكُمْ فَليسْتَعِذ بِالله مِنْ أرْبَع، يقولُ : اللَّهُمَّ إنِّي أعُوذُ بِكَ مِنْ عذَابِ جهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ القََبْرِ، وَمِنْ فِتْنةِ المَحْيَا والمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ المَسِيح الدَّجَّالِ .

رَوَاهُ مُسْلِمٌ

artinya : “Dari Abu Hurairah r.a. sungguhnya Rasulullah saw besabda : Apabila seorang kamu membaca tasyahhud maka mintalah perlindungan dengan Allah dari empat perkara. Rasulullah saw lalu membaca :

اللَّهُمَّ إنِّي أعُوذُ بِكَ مِنْ عذَابِ جهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ القََبْرِ، وَمِنْ فِتْنةِ المَحْيَا والمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ المَسِيح الدَّجَّالِ

Ya Allah! sungguhnya aku berlindung dengan Mu dari azab jahannam dan dari fitnah kubur dan dari fitnah hidup dan fitnah mati dan dari kejahatan fitnah Dajal yang menyesatkan.”

Hadith riwayat Imam Muslim

Masa membaca doa ini ialah ketika selesai dari membaca tasyahhud akhir sebelum seseorang memberi salam.

Doa tersebut mesti dibaca dalam bahasa arab. Siapa yang tidak mengingatinya maka hendaklah menghafalnya dan diamalkan membacanya pada setiap sembahyang yang didirikan.

Semuga Allah memelihari kita dari empat perkara yang di sebut olih Rasulullah dalam doa tersebut..Aaamiin.

بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً

Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari).

Ibnu Hajar rahimahullah menjelaskan, ولو آية maksudnya adalah walau hanya satu ayat, hendaknya setiap orang yang mendengarnya bersegera menyampaikan ilmu yang dia terima walaupun sedikit, agar semua ilmu yang datang dari Nabi shallallahu alaihi wa sallam terus bersambung.”

Wallahua’lam. FP UAI Original

Doa Setelah Selesai Tasyahud Akhir Sebelum Salam

Doa Sebelum & Selepas Salam..Amalan Sapu Muka Selepas Salam – Ustaz Azhar Idrus

error: Content is protected !!