Fatwa Mufti Negeri Mesir : Kafarah Jimak Isteri Ketika Sedang Haidh

Fatwa Mufti Negeri Mesir : Kafarah Jimak Isteri Ketika Sedang Haidh

27 views

Fatwa Mufti Negeri Mesir : Kafarah Jimak Isteri Ketika Sedang Haidh
الرقم المسلسل : 2568

سؤال
ما هي كفارة الجماع أثناء الحيض؟

الجواب

الجماع في أثناء الحيض حرام ومن كبائر الذنوب لمن فعله عامدًا مختارًا عالِمًا بالتحريم؛ لقول الله تعالى:﴿وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ﴾ [البقرة: 222]، فمن وقع في ذلك فعليه أن يقلع عن هذا الفعل، ويندم، ويعزم على عدم العودة، ويستحب أن يخرج كفارةً صدقةً بدينارٍ إن كان الجماع في أول الحيض، وبنصفه إن كان في آخره، والدينار يساوي 4.25 جرامات من الذهب

Terjemahan

Soal :

Apakah dia kafarah jimak ketika sedang haidh?

Bermula jimak ketika sedang haidh adalah haram daripada dosa-dosa besar bagi mereka yang melakukannya dalam keadaan sengaja dan tahu tentang haramnya. Ini adalah kerana Allah telah berfirman :

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ

Artinya :

“Dan akan bertanya mereka itu akan kamu dari hukum haidh. Katakanlah ia adalah kotoran. Maka jauhilah akan wanita ketika haidh dan jangan kamu hampiri mereka itu sehingga bersih mereka itu.”

(Al-Baqarah : 222)

Maka siapa yang jatuh atas melakukan yang demikian itu maka wajib atasnya berhenti dari perbuatan ini dan menyesal dan berazam untuk tidak mengulanginya.

Dan disunatkan bahawa ia membayar kafarah berupa sedekah dengan satu dinar jika jimak itu pada awal darah. Dan dengan setengah dinar jika adalah ia pada akhir darah. Satu dinar bersamaan dengan 4.25 gram emas.

بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً

Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari).

Ibnu Hajar rahimahullah menjelaskan, ولو آية maksudnya adalah walau hanya satu ayat, hendaknya setiap orang yang mendengarnya bersegera menyampaikan ilmu yang dia terima walaupun sedikit, agar semua ilmu yang datang dari Nabi shallallahu alaihi wa sallam terus bersambung.”

Wallahua’lam. FP UAI Original

Ustaz Dato’ Hj Shamsuri Hj Ahmad – Kafarah Bagi Yang Terjimak Isteri Ketika Haid